Podatek od reklam to legislacyjny Frankenstein

Środowisko dziennikarskie jest ogromnie podzielone, ale skala protestu musiała dać do myślenia Prawu i Sprawiedliwości – mówi Michał Kolanko o akcji „Media bez wyboru”.

W samej Zjednoczonej Prawicy nie ma zgodności co do projektu opodatkowania przychodów od reklam. Solidarna Polska chce połączyć premiera Morawieckiego z niepopularnym tematem, sama też zgłosiła projekt dotyczący tzw. big techów, który budzi wiele wątpliwości. Michał Kolanko mówi, że rządowy projekt to tak naprawdę dwa pomysły sklejone w jeden. Jednym z nich jest opodatkowanie dużych koncernów medialnych. -  Gdyby premier przedstawił tylko ten pomysł, to część opozycji zapewne by go poparła – dodaje. A Michał Szułdrzyński przypomina, że zaproponowana przez rząd nowa danina dotknęłaby także kluby sportowe, bo publikują reklamy na stadionach i zamieszczają je na strojach sportowców, a także supermarkety i dyskonty spożywcze, które wydają gazetki reklamowe. – To totalne opodatkowanie reklamy – mówi Michał Szułdrzyński.  

Tymczasem konflikt w Zjednoczonej Prawicy nie gaśnie. – Czy Jarosław Kaczyński, dając zielone światło na eskalację sytuacji wewnętrznej mógł mieć cel, by sprawdzić jaki jest układ w Porozumieniu, ile szabel ma Jarosław Gowin? – pyta Michał Kolanko. - W sondażach Jarosław Gowin i jego partia nie mogą liczyć na więcej niż 2 proc., średnia wyników Solidarnej Polski nie jest dużo wyższa, więc Jarosław Kaczyński działał na zasadzie: Lepiej mieć trudnych koalicjantów na pokładzie, krnąbrnych posłów z którymi trzeba się dogadywać, niż pozwolić na oddanie tych 2 proc. i utratę przez PiS władzy – dodaje Michał Szułdrzyński.

Wiceminister Marcin Warchoł z Solidarnej Polski, poseł z Podkarpacia, ogłosił się kandydatem na prezydenta Rzeszowa, po tym jak Tadeusz Ferenc po dwudziestu latach prezydentury ze względu na stan zdrowia zrezygnował z funkcji. Ferenc na swoje miejsce rekomenduje Marcina Warchoła jako kandydata niezależnego. – To wydaje się być próbą budowy zaplecza. To byłby jedyny prezydent z Solidarnej Polski, który rządziłby tak dużym miastem - komentuje Michał Kolanko.

„Polityczne Michałki” to omówienie najważniejszych wydarzeń politycznych tygodnia. Na program zapraszają Michał Szułdrzyński i Michał Kolanko. W każdy piątek o 12:00.

Słuchaj na kanale „Rzeczpospolita: Audycje” w Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Acast

Fot. Robert Gardziński/Fotorzepa

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”

Ur. w 1980 r. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim, dziennikarz, publicysta. Redaktor naczelny serwisu rp.pl, I zastępca redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita”, szef weekendowego magazynu „Plus Minus”. W „Rzeczpospolitej” od 2008 roku, najpierw jako zastępca, a potem szef działu krajowego. Od października 2024 r. redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”. Zdobywca nagrody Grand Press 2016 w kategorii publicystyka. W 2016 nominowany - wraz z Andrzejem Stankiewiczem - również do nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego, oraz do nagrody Kisiela. W 2019 nominowany do nagrody Dobry Dziennikarz. Autor książki „Prawica dla opornych” (Wydawnictwo RM, Warszawa 2023).

Prowadzący

W redakcji „Rzeczpospolitej” od 2017 r. Specjalizuje się w krajowej polityce, analizuje i opisuje kampanie wyborcze, to co dzieje się w kuluarach Sejmu i Senatu i w rządzie. Zajmuje się też stykiem polityki i nowych technologii oraz sprawami samorządu na łamach dodatku „Życie Regionów” Rzeczpospolitej i nie tylko. Współtwórca – razem z Michałem Szułdrzyńskim – popularnego podcastu „Polityczne Michałki”. Urodzony w Krakowie w 1985 roku, ukończył prawo na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Później był m.in. współzałożycielem serwisu 300POLITYKA, współpracował też z serwisem Serialowa.pl, portalem Gazeta.pl. Prowadził też blog Spinroom.pl o amerykańskiej polityce i technologii. Autor książki „Gamechanger: Za kulisami polityki” (Wydawnictwo Rebis, 2022). Absolwent Georgetown Leadership Seminar.