„Morsowałem”. Jak media społecznościowe tworzą trendy

W Internecie pełno jest zdjęć osób zażywających kąpieli w lodowatej wodzie. Kolejni znajomi wrzucają selfie z morsowania, chwalą się czasem spędzonym zimą w jeziorze, licytują, kto wytrzymał w niższej temperaturze. Dlaczego aktywność znana od lat dopiero w tym roku stała się tak popularna? O wpływie mediów społecznościowych na kreowanie naszych zachowań i nowych mód mówi dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego.

Na popularność morsowania nakłada się wiele czynników: covid, zmęczenie zamknięciem, chęć zwiększenia odporności organizmu. Do tego coraz więcej  „wyznawców” ma też Wim Hof, propagator morsowania, który twierdzi, że odporności na zimno można się nauczyć. - Media społecznościowe dodatkowo wzmacniają trendy. Dla wielu użytkowników są miejscem budowania własnego wizerunku – mówi gość podcastu. I dodaje, że serwisy społecznościowe są silnym narzędziem wpływu. - Osoby, których znajomi często chwalą się uprawianiem sportu, mają większe szanse, że sami ten sport zaczną uprawiać – tłumaczy dr Batorski.  

Ale dlaczego akurat morsowanie? - To są treści, które wzbudzają emocje. Przekłada się to na więcej reakcji np. w postaci komentarzy pod postami czy polubień, które można zostawić na Facebooku. Im więcej jest takich aktywności, tym lepiej post jest widoczny wśród znajomych – wyjaśnia gość podcastu. - To algorytmy decydują, jakie treści pokazać – dodaje.

Badania pokazały, że media społecznościowe, a zwłaszcza Facebook, są jednym z głównych źródeł informacji. W USA 40 proc. dorosłych Amerykanów większość newsów czerpie z serwisu Marka Zuckerberga. – Media społecznościowe mają funkcję filtrowania informacji. Użytkownicy coraz rzadziej wchodzą na strony główne dużych portali – mówi dr Batorski. - Algorytmy mediów społecznościowych nie są optymalizowane pod to, byśmy byli dobrze poinformowani, ale byśmy więcej czasu spędzali w tych serwisach, żeby dostarczyć nam ciekawszych newsów i wyświetlić więcej reklam – dodaje.

Na co wpływa skrótowa komunikacja w Internecie? Jakie nowe mody rodzą się teraz w serwisach społecznościowych? O tym wszystkim w nowym odcinku podcastu "O tym się mówi". Na program zaprasza Michał Płociński.

Słuchaj na kanale „Rzeczpospolita: Audycje” w Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Acast

Fot. AdobeStock

Prowadzący

Szef działu opinii „Rzeczpospolitej”, redaktor prowadzący codziennego wydania i redaktor weekendowego magazynu „Plus Minus”. Absolwent politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2011 r. w „Rzeczpospolitej”. Od 2007 r. pisze o polityce, sprawach społecznych i przemianach cywilizacyjnych. Bardzo uważnie śledzi debatę publiczną. Prowadzi w Radiu Kampus audycję muzyczną „Rap Sesja” (od 2009 r.) oraz poranne pasmo „Kapitan Poranek”. Miał autorski cykl rozmów „My, Polacy” w Programie 3 Polskiego Radia oraz współprowadził audycję „O wszystkim z kulturą” w Programie 2 Polskiego Radia. Prowadzący podcastów „Rzeczpospolitej”, w tym „Rzecz w tym”.