„Morsowałem”. Jak media społecznościowe tworzą trendy

Posłuchaj

W Internecie pełno jest zdjęć osób zażywających kąpieli w lodowatej wodzie. Kolejni znajomi wrzucają selfie z morsowania, chwalą się czasem spędzonym zimą w jeziorze, licytują, kto wytrzymał w niższej temperaturze. Dlaczego aktywność znana od lat dopiero w tym roku stała się tak popularna? O wpływie mediów społecznościowych na kreowanie naszych zachowań i nowych mód mówi dr Dominik Batorski, socjolog Internetu z Uniwersytetu Warszawskiego.

Na popularność morsowania nakłada się wiele czynników: covid, zmęczenie zamknięciem, chęć zwiększenia odporności organizmu. Do tego coraz więcej  „wyznawców” ma też Wim Hof, propagator morsowania, który twierdzi, że odporności na zimno można się nauczyć. – Media społecznościowe dodatkowo wzmacniają trendy. Dla wielu użytkowników są miejscem budowania własnego wizerunku – mówi gość podcastu. I dodaje, że media społecznościowe są silnym narzędziem wpływu. – Osoby, których znajomi często chwalą się uprawianiem sportu, mają większe szanse, że sami ten sport zaczną uprawiać – tłumaczy dr Batorski.  

Ale dlaczego akurat morsowanie? – To są treści, które wzbudzają emocje. Przekłada się to na większe reakcje np. w postaci komentarzy pod postami czy polubień, które można zostawić na Facebooku. Im więcej jest takich reakcji, tym lepiej post jest widoczny wśród znajomych takiej osoby – wyjaśnia gość podcastu. – To algorytmy decydują, jakie treści pokazać – dodaje.

Badania pokazały, że media społecznościowe, a zwłaszcza Facebook, są jednym z głównych źródeł informacji. W USA 40% dorosłych Amerykanów większość informacji czerpie z serwisu Marka Zuckenberga. – Media społecznościowe mają funkcję filtrowania informacji. Użytkownicy coraz rzadziej wchodzą na strony główne serwisów informacyjnych – mówi dr Batorski. – Algorytmy mediów społecznościowych nie są optymalizowane pod to, byśmy byli dobrze poinformowani, ale byśmy więcej czasu spędzali w tych serwisach, żeby dostarczyć nam ciekawszych informacji i wyświetlić więcej reklam – dodaje.

Na co wpływa skrótowa komunikacja w Internecie? Jakie nowe mody rodzą się teraz w serwisach społecznościowych? O tym wszystkim w nowym odcinku podcastu „O tym się mówi”. Na program zaprasza Michał Płociński.

Słuchaj na kanale „Rzeczpospolita: Audycje” w Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Acast

Fot. AdobeStock

Michał Płociński
Prowadzący

Redaktor „Plusa Minusa”, dziennikarz społeczno-polityczny i kulturalny. Radiowiec, hip-hopowiec i zapalony kibic sportowy. Pisze o zmianach cywilizacyjnych. Od studiów filozoficznych i politologicznych śledzi świat idei. Robi wywiady, recenzuje kulturę popularną i prowadzi audycję muzyczną „Rap Sesja” w warszawskim Radiu Kampus.

Odcinek 209