Przyszłość mediów: bańki internetowe, polaryzacja, artykuły pisane przez boty?

Gościem podcastu „O tym się mówi” jest Jacek Grzeszak, ekonomista, analityk zespołu gospodarki cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego, autor raportu „Modele biznesowe mediów po pandemii”. Rozmawiamy m.in. o tym, dlaczego 76 proc. polskich internautów i internautek nie rozumie, po co miałoby płacić za dostęp do treści w internecie, jakim mediom ufają starsi, a jakim młodsi użytkownicy, czy serwisy społecznościowe wyprą tradycyjne media oraz jak w przyszłości mogą zarabiać prasa i internetowe portale.

– Ludzie mogą się zniechęcić do subskrypcji, bo płacą, a nie dostają lepszych treści. W tym momencie być może media zarzucą ten model i będziemy skazani na bezpłatne treści – przewiduje gość podcastu. Zdaniem Jacka Grzeszaka, wzmacnianie rynku reklamy internetowej też będzie mieć swój koniec. – Są tezy, że jesteśmy świadkami bańki na rynku reklamy i czeka nas jej wybuch – dodaje.

Zdaniem Jacka Grzeszaka, wizja w której dostęp do treści jest ściśle zamknięty, jest mało realna, bo trudno sobie wyobrazić płacenie za treści, jeśli one będą jednocześnie otwarte. Uważa on również, że użytkownicy nie będą chcieli płacić za kilka subskrypcji jednocześnie. – Możliwe jest tworzenie klastrów z jednego i drugiego strony podziału politycznego: kupujesz pakiet lewicy albo pakiet prawicy i będziesz mieć wygodny dostęp do mediów, płacisz raz w miesiącu, ale nie masz dostępu do mediów z drugiej strony – mówi Grzeszak.

fot. AdobeStock

Michał Płociński
Prowadzący

Redaktor „Plusa Minusa”, dziennikarz społeczno-polityczny i kulturalny. Radiowiec, hip-hopowiec i zapalony kibic sportowy. Pisze o zmianach cywilizacyjnych. Od studiów filozoficznych i politologicznych śledzi świat idei. Robi wywiady, recenzuje kulturę popularną i prowadzi audycję muzyczną „Rap Sesja” w warszawskim Radiu Kampus.