Jaki jest bilans pierwszego roku trzeciego rządu Donalda Tuska? O tym w najnowszym odcinku podcastu „Polityczna Michałki” rozmawiali Michał Szułdrzyński i Michał Kolanko.
Rok rządów Donalda Tuska, oceniany przez wielu komentatorów na „trójkę z plusem”, charakteryzował się zarówno sukcesami, jak i dużymi kłopotami. Wśród mocnych stron wymieniono pozycję premiera jako lidera polityki krajowej i międzynarodowej oraz aktywność kilku ministrów, m.in. Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz czy Radosława Sikorskiego. - Dowiezione sprawy międzynarodowe, w tym odblokowane KPO, są niewątpliwym osiągnięciem tego rządu. Przez splot wielu czynników Polska jest teraz głównym graczem europejskim - mówi Kolanko. Jednocześnie rząd zmaga się z krytyką za brak realnych działań w obszarze praw człowieka, chaos komunikacyjny oraz niektóre niezrealizowane obietnice, jak projekt „kredytu 0 proc.”. - Ciężko mieć pretensje do rządu, że wycofuje się ze złych pomysłów, ale wciąż brakuje spójnej wizji – zauważa Szułdrzyński.
Kampania prezydencka – pierwsze starcia i strategie
Jak zauważyli rozmówcy, Rafał Trzaskowski, kandydat Koalicji Obywatelskiej, stara się balansować wizerunek „międzynarodowego gracza” z przekazem skierowanym do zwykłych Polaków. – Spotkanie z Macronem to atut. Tego nie ma Nawrocki – twierdzi Kolanko.
Z kolei Karol Nawrocki, kandydat popierany przez Prawo i Sprawiedliwość, prowadzi intensywne spotkania z wyborcami poza największymi miastami. - Tempo narzucone przez obie strony już teraz przypomina końcówkę kampanii, a przecież wybory dopiero pół roku przed nami – zauważył Kolanko.
Młodzi wyborcy a przyszłość polskiej polityki
Sondaże wskazują na rosnące poparcie młodych mężczyzn (aż 38%) dla Konfederacji, co stawia partie głównego nurtu w trudnej sytuacji. - Jeśli jedziemy metrem i widzimy pięciu młodych ludzi, to (jeśli głosują) być może dwóch z nich popiera Konfederację – zauważa Szułdrzyński. Problemem Koalicji Obywatelskiej jest "niedowożenie" obietnic, co szczególnie demobilizuje młode kobiety.
Rozmówcy zwracają uwagę na kluczowe znaczenie mobilizacji młodych wyborców w nadchodzących wyborach prezydenckich. - Sondaże są ostrzeżeniem – brak realizacji obietnic może kosztować koalicję utratę kluczowego elektoratu – podsumowuje Szułdrzyński.