M.Duma, szef IBRiS: Sondaż to nie jest prawda objawiona

Posłuchaj

Do sondaży należy mieć podejście krytyczne, a nie wierzyć. Nie należy traktować sondaży jak prawdę objawioną, tylko jako zdjęcie wycinka rzeczywistości, który badamy. Jeśli ktoś ma 40 procent poparcia, to nie oznacza, że ostatecznie będzie miał tyle głosów – mówi Marcin Duma, fundator i prezes zarządu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych.

Którym i jak robionym sondażom wobec tego ufać? I dlaczego nie koniecznie tym, prowadzonym tylko przez internet. Czy Polacy mówią prawdę w badaniach? I czy zamawiający sondaże starają się wpłynąć na ich wyniki? I wreszcie, kiedy sondaże pokażą prawdopodobny wynik II tury wyborów prezydenckich? Odpowiedzi na te pytania padają właśnie w tej rozmowie.

Słuchaj na kanale „Rzeczpospolita: Audycje” na iTunes, Spotify, aCast, Google Podcasts, Stitcher.

Fot. Robert Gardziński/Fotorzepa

Cezary Szymanek
Prowadzący

Przed radiowym mikrofonem spędził kilkanaście lat swojego zawodowego życia. Przede wszystkim rozmawiając. Część z tych rozmów nagrywał też kamerą, pracując w telewizji. A teraz może robić obie te rzeczy w jednym miejscu, w „Rzeczpospolitej” jest redaktorem naczelnym rp.pl. Laureat kilku nagród dla dziennikarzy ekonomicznych. W wolnych chwilach jest tam, gdzie akurat gra „Archive” lub „Placebo”, jeździ na rowerze i gotuje. Choć coraz więcej czasu oddaje górom.

Odcinek 97