Koniec epoki spalinowej. Samochody staną się luksusem?

Od 2035 roku na terenie UE będzie obowiązywał zakaz rejestracji samochodów spalinowych. Konsekwencje tego rozporządzenia będą szczególnie widoczne w Polsce – to właśnie u nas zaraz po Luksemburgu przypada najwięcej samochodów na liczbę mieszkańców. Wysokie ceny samochodów elektrycznych mogą spowodować, że jeszcze więcej Polaków zostanie dotkniętych wykluczeniem komunikacyjnym. Czy samochód dla kasy średniej odchodzi właśnie do lamusa? O tym w podcaście „Posłuchaj, Plus Minus” rozmawiają Michał Płociński i Hubert Salik.

- Ostatnie dane dotyczące średniej ceny nowego samochodu w Polsce wskazują, że wynosi ona około 155 tysięcy złotych dla nowego pojazdu, a ten gwałtowny wzrost cen przekłada się także na ceny samochodów używanych. Świat, w którym tani samochód używany, zwykle sprowadzany z Zachodu, jest dostępny dla każdego po prostu się kończy na naszych oczach – ocenia Hubert Salik.

W podcaście również o tym, czy ograniczony dostęp do samochodów doprowadzi do zmian społecznych, jak Paryż poradził sobie z zakorkowanym centrum, czy samochód nadal jest symbolem statusu.

Ilustracja: Konrad Siuda

Prowadzący

Szef działu opinii „Rzeczpospolitej”, redaktor prowadzący codziennego wydania i redaktor weekendowego magazynu „Plus Minus”. Absolwent politologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2011 r. w „Rzeczpospolitej”. Od 2007 r. pisze o polityce, sprawach społecznych i przemianach cywilizacyjnych. Bardzo uważnie śledzi debatę publiczną. Prowadzi w Radiu Kampus audycję muzyczną „Rap Sesja” (od 2009 r.) oraz poranne pasmo „Kapitan Poranek”. Miał autorski cykl rozmów „My, Polacy” w Programie 3 Polskiego Radia oraz współprowadził audycję „O wszystkim z kulturą” w Programie 2 Polskiego Radia. Prowadzący podcastów „Rzeczpospolitej”, w tym „Rzecz w tym”.

Prowadzący