Kandydaci obiecują miliardy – analiza pomysłów gospodarczych

Na trzy dni przed pierwszą turą wyborów prezydenckich Marzena Tabor-Olszewska rozmawia z Cezarym Szymankiem, zastępcą redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej” i redaktorem naczelnym „Parkietu”, o wpływie prezydenta na gospodarkę, wyborczych obietnicach i programach kandydatów. W rozmowie padają ważne diagnozy, analizy i podsumowania – nie tylko dotyczące kompetencji głowy państwa, ale również poziomu merytorycznego kampanii wyborczej.

Prezydent jako „psuj” czy inicjator zmian? Kompetencje głowy państwa

Rozmowa w podcaście „Rzecz w tym” dotyczy między innymi roli prezydenta w kształtowaniu polityki gospodarczej. – Prezydent raczej może być psują niż kimś, od kogo naprawdę cokolwiek w gospodarce zależy – mówi Cezary Szymanek. Kluczowym narzędziem głowy państwa jest weto, z którego obecnie aktywnie korzysta Andrzej Duda. Jeśli nowy prezydent nie będzie z obozu rządzącego, możemy spodziewać się powtórki tego scenariusza.

W rozmowie pojawia się też wątek ewentualnej prezydentury Rafała Trzaskowskiego. – Wtedy mielibyśmy domknięcie systemu i wreszcie można by powiedzieć rządzącym: sprawdzam – ocenia Szymanek. Z kolei kandydatura Karola Nawrockiego, typowanego w sondażach na drugie miejsce, zapowiada powtórkę z obecnej prezydentury: – Będzie tak samo, tylko bardziej – przewiduje gość podcastu.

Obietnice kontra rzeczywistość: ile naprawdę kosztują programy kandydatów?

Co z kandydatami spoza pierwszej dwójki wśród liderów sondaży? Przy Hołowni spodziewać się można punktowych napięć z rządem. – Hołownia znany jest z krucjaty przeciwko sektorowi bankowemu – przypomina Szymanek. Kandydaci lewicowi, jak Magdalena Biejat czy Adrian Zandberg, przedstawiają bardzo ogólne hasła, ale – jak zauważa rozmówca – w niektórych przypadkach trafiają w sedno: – Przeciągające się postępowania w sądach to jedna z głównych barier dla biznesu w Polsce.

Najwięcej konkretów ma – co ciekawe – Sławomir Mentzen. – Uwolnienie kryptowalut, likwidacja podatków, konstytucyjna ochrona gotówki – wylicza Szymanek, jednocześnie zachowując sceptycyzm: – Nie wiem, kiedy Sławomir Mentzen mówi prawdę. Dla mnie to duża niewiadoma.

Zestawienie obietnic kończy analiza programów Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego. Obaj proponują kosztowne rozwiązania: – Nawrocki mówi o pięciu miliardach rocznie na przełomowe technologie, Trzaskowski chce wydać 250 miliardów na nowy COP. Ale nikt nie mówi, skąd weźmie na to pieniądze – zauważa gość. Ostateczna puenta Cezarego Szymanka brzmi jednoznacznie: – Tym bardziej kandydat jest przyjazny gospodarce, im bardziej popiera obecność Polski w Unii Europejskiej.

Zastępczyni Redaktora Naczelnego „Rzeczpospolitej”. Szefowa redakcji online. Dziennikarka i managerka.
Od 2001 roku związana z redakcjami internetowymi. Absolwentka wydziału Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła prestiżowy program Top Talent w Axel Springer - międzynarodowy dwuletni kurs stworzony specjalnie dla wyselekcjonowanych menagerów z Axel Springer składający się z serii seminariów biznesowych. Absolwentka programu Departamentu Stanu USA International Visitors Leadership Program. Przez 18 lat tworzyła serwisy informacyjne w portalu Onet – najpierw jako dziennikarka i wydawczyni, później jako Szefowa Serwisów Regionalnych, a następnie jako Redaktor Naczelna Serwisów Informacyjnych. W Interii pełniła funkcję Dyrektor Serwisów Informacyjnych zarządzając serwisami Wydarzenia, Sport, Biznes i działem wideo. W Wirtualnej Polsce pracowała na stanowisku Szefowej Strony Głównej oraz wicenaczelnej portalu. W Gazeta.pl jako zastępczyni redaktora naczelnego zarządzała serwisami Wiadomości, Sport, Next i Weekend.

Prowadzący

Dziennikarz biznesowy. Zastępca redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” i redaktor naczelny Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. Wcześniej red. nacz portalu rp.pl. Kierował redakcją polskiej edycji tygodnika Bloomberg Businessweek oraz Magazynu Sukces. Pracował w telewizjach - RTL 7, TVN i TVP, a także w Radiu ZET i Radiu PiN. Laureat Nagrody im. W. Grabskiego przyznawanej przez NBP dla najlepszego dziennikarza ekonomicznego.