M.Duma, szef IBRiS: Sondaż to nie jest prawda objawiona

Do sondaży należy mieć podejście krytyczne, a nie wierzyć. Nie należy traktować sondaży jak prawdę objawioną, tylko jako zdjęcie wycinka rzeczywistości, który badamy. Jeśli ktoś ma 40 procent poparcia, to nie oznacza, że ostatecznie będzie miał tyle głosów – mówi Marcin Duma, fundator i prezes zarządu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych.

Którym i jak robionym sondażom wobec tego ufać? I dlaczego nie koniecznie tym, prowadzonym tylko przez internet. Czy Polacy mówią prawdę w badaniach? I czy zamawiający sondaże starają się wpłynąć na ich wyniki? I wreszcie, kiedy sondaże pokażą prawdopodobny wynik II tury wyborów prezydenckich? Odpowiedzi na te pytania padają właśnie w tej rozmowie.

Słuchaj na kanale „Rzeczpospolita: Audycje” na iTunes, Spotify, aCast, Google Podcasts, Stitcher.

Fot. Robert Gardziński/Fotorzepa

Prowadzący

Dziennikarz biznesowy. Zastępca redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” i redaktor naczelny Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. Wcześniej red. nacz portalu rp.pl. Kierował redakcją polskiej edycji tygodnika Bloomberg Businessweek oraz Magazynu Sukces. Pracował w telewizjach - RTL 7, TVN i TVP, a także w Radiu ZET i Radiu PiN. Laureat Nagrody im. W. Grabskiego przyznawanej przez NBP dla najlepszego dziennikarza ekonomicznego.