O horrorach i kryminałach opowiada Paweł Rzewuski, autor powieści grozy „Krzywda”

W tym odcinku Rzeczy o Książkach rozmawiam z Pawłem Rzewuskim – autorem „Krzywdy”, powieści historycznej i horroru w jednym. Pisarz opowiada, co najbardziej go przeraża i jakie książki, filmy oraz seriale doprowadziły do stworzenia tej mrocznej opowieści.

Z Pawłem Rzewuskim spotykamy się z okazji premiery jego najnowszej powieści „Krzywda” (wyd. Art Rage) – książki, która zaskoczyła mnie nie tylko fabularnie, ale też gatunkowo – to horror osadzony w XVII wieku na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Autor, doktor filozofii, a także historyk, napisał wcześniej „Grzechy Paryża Północy” i „Syna Bagien” – i już tam było widać, że wie, jak pasjonująco portretować przeszłe czasy. Ale „Krzywda” to krok dalej – książka śmiała i bezkompromisowa, po lekturze której przychodzi do głowy myśl: dlaczego nikt wcześniej tego nie zrobił?

W związku z tym pytam 35-letniego pisarza, skąd to wszystko się wzięło w jego głowie? Co kształtowało jego wyobraźnię? Na jakich książkach, filmach i serialach się wychował i po jakie najchętniej sięga dziś?

Paweł Rzewuski: „Potop” to słaba powieść

Fascynacja wiekiem XVII wcale nie rozpoczęła się od lektur Sienkiewicza czy seansu hoffmanowskiego „Ogniem i mieczem”, ani żadną dziecięcą fascynacją husarią. Dopiero kiedy Paweł Rzewuski sięgnął po traktaty filozoficzne Thomasa Hobbesa i zderzył je z twórczością Jarosława Marka Rymkiewicza, to w jego głowie zaczęły kształtować się pewne pomysły i obrazy. Po lekturze książek Jacka Komudy – „Bohuna” i „Samozwańca”, a także „Crimen” Józefa Hena przyszedł czas na długie godziny w poszukiwaniu źródeł i literatury z tamtej epoki.

Lovecraft, Żuławski, Eggers, Peele – mapa grozy twórcy „Krzywdy”

W naszej rozmowie autor dzieli się tym, co naprawdę go poruszyło – literacko i filmowo. Opowiada o lekturze książek H.P. Lovecrafta, do którego nawiązania znajdziemy w „Krzywdzie”. Mamy Andrzeja Żuławskiego, którego „Diabeł” jest dla Rzewuskiego jednym z horrorów wszech czasów. Są też współcześni klasycy: Jordan Peele, Robert Eggers, Ari Aster – twórcy, którzy przedefiniowali kino grozy w XXI wieku.

To właśnie „Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii” Eggersa oraz „Midsommar. W biały dzień” Astera były punktami wyjścia do napisania pierwszych szkiców „Krzywdy”. A gdzieś po drodze pojawiają się też VHS-owe doświadczenia z dzieciństwa („Przerażacze” Petera Jacksona!) i całkiem nowe body horrory w stylu „Substancji”. Do tego dochodzą netflixowe seriale Mike’a Flanagana („Zagłada domu Usherów”) i kryminały Agathy Christie, Dashiella Hammetta, książki Stephena Kinga, no i niezwykle ważnego dla młodego pisarza Cormaca McCarthy’ego. W podcaście pada wiele tytułów, część polskich, wiele zagranicznych. Dlatego na końcu tego tekstu można znaleźć specjalnie stworzoną listę z rekomendacjami od Pawła Rzewuskiego.

Krótko mówiąc, najnowszy odcinek Rzeczy o Książkach to autorska mapa literatury grozy, kryminałów retro oraz filmowych horrorów. A także opowieść o tym, jak powstaje książka.

Podcast powstał we współpracy z internetową księgarnią Nexto, dystrybutorem e-booków, audiobooków i prasy.

Prowadzący