Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu w 2024 roku w Polsce ze sztucznej inteligencji sięgało zaledwie 6 proc. polskich przedsiębiorstw. W grupie małych i średnich przedsiębiorstw odsetek ten był jeszcze niższy.
W podcaście „Posłuchaj Plus Minus” Łukasz Pietrzak z Google Polska odpowiadał na pytania o szanse związane z wdrożeniem AI w sektorze MŚP oraz o budowaniu kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji.
Potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w gospodarce jest ogromny – podkreślił - ale tempo rewolucji AI jest tak duże, że decyzję o wskoczeniu do tego pociągu trzeba podjąć już teraz.
Google Polska we współpracy ze Szkołą Główną Handlową prowadzi program szkoleniowy „Umiejętności Jutra: AI”, dedykowany małym i średnim przedsiębiorstwom. - Planując szkolenia dla Polski wspólnie z Szkołą Główną Handlową, zaczęliśmy się zastanawiać, kto w Polsce powinien być grupą docelową, która najbardziej skorzysta z narzędzi AI i której te szkolenia mogą najbardziej pomóc. Małe i średnie przedsiębiorstwa są sercem polskiej gospodarki, stanowią prawie połowę polskiego PKB, ale - co jest ważne w dobie sztucznej inteligencji - one mogą szczególnie dużo zyskać z wdrożenia narzędzi AI. Mogą zacząć robić marketing, sprzedaż, tworzyć treści, wychodzić na zagraniczne rynki, wprowadzić automatyzację, czy nawet kodować na poziomie profesjonalizmu, który był dostępny tylko dla największych, znacznie bardziej zaawansowanych organizacji – tłumaczył Pietrzak.
Podczas wspólnej konferencji premiera Donalda Tuska i CEO Google Sundara Pichai ogłoszono, że Google przeszkoli 1 mln Polaków ze sztucznej inteligencji. - Bardzo mocno zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób możemy zrobić to zarówno najefektywniej, jak i docierając do wszystkich najważniejszych grup. W tej chwili program „Umiejętności jutra” to jest nasz pierwszy krok, w którym wychodzimy do małych i średnich przedsiębiorstw. Obok mamy działające programy dla inżynierów i deweloperów, znacznie bardziej zaawansowane, dotyczące sztucznej inteligencji i narzędzi chmurowych. Natomiast mamy jeszcze bardzo wiele grup społecznych, dla których tą ofertę budujemy – powiedział Łukasz Pietrzak.