Rozczarowanie polską szkołą

Dlaczego coraz więcej rodziców chce kształcić swoje dzieci w domu? Jakie stereotypy obaliło nauczanie zdalne? Czy taka edukacja jest dla każdego? Jak na uczniów wpłynęły lekcje zdalne? Jak wypada porównanie współczesnej szkoły z tą z dwudziestolecia międzywojennego? Z Michałem Szułdrzyńskim, redaktorem naczelnym magazynu „Plus Minus”, rozmawia Michał Płociński.

– Edukacja domowa pozawala na pewne wyzwolenie ze stereotypów, z jednym z nich rozprawiliśmy się w ubiegłym roku: rodzic musi mieszkać tam, gdzie ma blisko do pracy, a nauczanie zdalne obaliło drugi z mitów: trzeba mieszkać blisko szkoły – wylicza Szułdrzyński. – Ucieczka z systemu jest największym ryzykiem edukacji domowej. Uważam, że wśród polskich konserwatystów jest za dużo eskapizmu i przekonań o tym, że system trzeba opuścić i zbudować szalupę poza nim – dodaje.

W najnowszym „Plusie Minusie” również trzy felietony poświęcone temu samemu tematowi: urodzinom Roberta Mazurka, na których obecni byli politycy ze świecznika. Po raz pierwszy do sprawy tekstem odnosi się sam dziennikarz, stały felietonista „Plusa Minusa”. W najnowszym wydaniu również wywiad z Jarosławem Flisem, socjologiem z UJ, m.in. o skandalicznych wypowiedziach polityków, reportaż o tym, jak w praktyce wygląda stan wyjątkowy, piszemy także o sytuacji Wielkiej Brytanii rok po brexicie, rozmawiamy z Janem P. Matuszyńskim, reżyserem filmu o Grzegorzu Przemyku i Dominikiem Andrzejczukiem, który chce w Polsce stworzyć drugą Dolinę Krzemową.

Ilustracja: Konrad Siuda

Michał Płociński
Prowadzący

Redaktor „Plusa Minusa”, dziennikarz społeczno-polityczny i kulturalny. Radiowiec, hip-hopowiec i zapalony kibic sportowy. Pisze o zmianach cywilizacyjnych. Od studiów filozoficznych i politologicznych śledzi świat idei. Robi wywiady, recenzuje kulturę popularną i prowadzi audycję muzyczną „Rap Sesja” w warszawskim Radiu Kampus.