Czy polityka wróciła ze świątecznej drzemki? Co dalej z kampaniami Trzaskowskiego i Nawrockiego po serii debat w Końskich. Kulisy konferencji EKG w Katowicach, nowe sondaże – to najważniejsze tematy nowego odcinka podcastu „Polityczne Michałki”.
W nowym odcinku „Politycznych Michałków” Michał Szułdrzyński i Michał Kolanko analizują poświąteczne nastroje w kampanii wyborczej. – Polityka jeszcze nie wróciła znad jajeczka i mazurka – ironizuje Michał Szułdrzyński, nazywając obecny moment „drzemką kampanijną”.
Deregulacja i kapitał, który ma narodowość
W mijającym tygodniu – co zauważają komentatorzy – zarówno premier Donald Tusk, jak i kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski w swoich wystąpieniach nawiązywali do spraw gospodarczych. Tusk ogłosił pakiet deregulacyjny, Trzaskowski w trakcie kongresu EKG w Katowicach zapowiedział m.in. wielkie inwestycje, rozwój technologiczny Polski i zmiany dla biznesu. Jak podkreślał, zarówno technologia, jak i kapitał mają narodowość. Wcześniej o repolonizacji polskiej gospodarki mówił Donald Tusk. – W kuluarach EKG wystąpienie Trzaskowskiego było dobrze przyjęte. Ale pojawiały się pytania o to, co dalej z jego kampanią po debatach w Końskich – mówił Michał Kolanko. – Skończyło się automatyczne przekonanie, że Trzaskowski na pewno zostanie prezydentem – dodał.
Nowe formy kampanii: Nie ma już objazdu busami
Rozmówcy analizowali też nowe formy prowadzenia kampanii prezydenckiej – innej niż wcześniejsze. Odnotowano m.in. że sztaby zrezygnowały z kampanijnych autobusów na rzecz małych busików, jak np. Karola Nawrockiego czy Magdaleny Biejat. – Ten obrazek polityka wysiadającego z autobusu po prostu się opatrzył – dodaje Kolanko. Komentatorzy analizują też nowe formy kampanii negatywnej w sieci, gdzie przeniosła się znaczna część debaty.
Sondaże: Są tematy, które łączą
Rozmówcy analizują też sondaże z ostatnich dni. W tym i badanie dla „Rzeczpospolitej”, które pokazuje poparcie dla gospodarczych pomysłów PO. Deregulacja i repolonizacja gospodarki mają potencjał ponadpartyjny. – To są hasła, których nikt nie zaatakuje wprost – zauważa Szułdrzyński. – Można podważać wiarygodność, ale nie sens tych działań – powiedział Szułdrzyński.