Media społecznościowe a kampania – nowe reguły gry

W najnowszym odcinku podcastu Pałac Prezydencki Michał Kolanko rozmawia z Mateuszem Sabatem, szefem firmy Big Data4Leaders, o nadchodzących wyborach prezydenckich w Polsce oraz rewolucyjnych zmianach na platformach społecznościowych.

Jak nowe algorytmy i zmiany w moderacji treści wpłyną na strategię kampanii wyborczej? Kto dominuje w mediach społecznościowych, a kto ma jeszcze sporo do nadrobienia? 

Mateusz Sabat podkreśla, że rok 2025 to czas dynamicznych zmian w mediach społecznościowych. Meta zapowiedziała wprowadzenie funkcji community notes, znanych z platformy X (dawniej Twitter), które mają zastąpić dotychczasowe metody moderacji treści oparte na sztucznej inteligencji i fact-checkerach. - To jest jedna z takich rewolucyjnych zmian, o której bardzo dużo się w ostatnich dniach dyskutuje – mówi Sabat​.

Kampania w sieci: kto wygrywa a kto przegrywa? 

Analizując obecną aktywność kandydatów na prezydenta w mediach społecznościowych, Mateusz Sabat zwraca uwagę na dominację Sławomira Mentzena. - Jeśli patrzymy tylko na kanały kandydatów, Mentzen byłby zdecydowanym faworytem do wejścia do drugiej tury – podkreśla​. Rafał Trzaskowski i Szymon Hołownia również radzą sobie dobrze, choć Trzaskowski zyskał w grudniu przewagę dzięki konwencji w Gliwicach. Znacznie gorzej na własnych kanałach wypada wg Sabata Karol Nawrocki. Brakuje mu nie tylko zbudowanej bazy obserwujących, ale także autentycznego przekazu. - Jego kampania internetowa jest określana jako „drewniana” – komentuje Sabat. 

Interesującym przypadkiem jest także obecność Jarosława Kaczyńskiego na platformie X. Mimo początkowego zainteresowania jego aktywność szybko straciła impet. - Brakuje tam wiarygodności, że to rzeczywiście lider PiS stoi za tym kontem – ocenia Sabat​. Dla porównania Donald Tusk skutecznie wykorzystuje media społecznościowe do kreowania politycznych "newsów" i kształtowania debaty publicznej.

Prowadzący

W redakcji „Rzeczpospolitej” od 2017 r. Specjalizuje się w krajowej polityce, analizuje i opisuje kampanie wyborcze, to co dzieje się w kuluarach Sejmu i Senatu i w rządzie. Zajmuje się też stykiem polityki i nowych technologii oraz sprawami samorządu na łamach dodatku „Życie Regionów” Rzeczpospolitej i nie tylko. Współtwórca – razem z Michałem Szułdrzyńskim – popularnego podcastu „Polityczne Michałki”. Urodzony w Krakowie w 1985 roku, ukończył prawo na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Później był m.in. współzałożycielem serwisu 300POLITYKA, współpracował też z serwisem Serialowa.pl, portalem Gazeta.pl. Prowadził też blog Spinroom.pl o amerykańskiej polityce i technologii. Autor książki „Gamechanger: Za kulisami polityki” (Wydawnictwo Rebis, 2022). Absolwent Georgetown Leadership Seminar.