„Pałac Prezydencki”: Jak zostać kandydatem bez pieniędzy i struktur?

Próg wejścia do wyborów prezydenckich obniżył się - mówił w kolejnym odcinku podcastu „Pałac Prezydencki” Mateusz Sabat, szef firmy Big Data 4 Leaders. Rozmowa dotyczyła też cyfrowych trendów w kampanii w Polsce i w USA.

Czego trzeba, by zacząć kampanią prezydencką? Jak wygląda przygotowania potencjalnego kandydata, który nie ma za sobą dużych struktur partyjnych? Jakie trendy w cyfrowych kampaniach wyborczych można obserwować w USA i które z nich będą ważne w 2025 w Polsce? W drugim odcinku podcastu „Pałac Prezydencki” na te i inne pytania odpowiadał Mateusz Sabat, szef firmy Big Data 4 Leaders, który w 2020 roku współpracował ze sztabem Szymona Hołowni.

Najnowszy sondaż prezydencki w USA. Czy Donald Trump dogoni Kamalę Harris?

Donald Trump zrównał się z Kamalą Harris w najnowszym sondażu prezydenckim w USA przygotowanym dla NBC News.

- W polskich warunkach kampania prezydencka to dobra okazja do wejścia do polityki. To najprostsza kampania. Nie jest rozproszona na kilkadziesiąt, kilkaset okręgów. To kampania z jedną osobą. Odbywa się oczywiście w „terenie”, w internecie, w mediach tradycyjnych. Ale z jedną osobą łatwiej jest pracować, niż z całym ruchem. Nasze czasy sprzyjają też temu, by do tej kampanii wchodzić – mówił Sabat.  

Współczesne kampanie wyborcze, również kampania prezydencka, toczą się przede wszystkim w internecie, na różnych płaszczyznach mediów społecznościowych. Również jeśli chodzi o kryzysy i nowe wydarzenia. – To wyzwanie dla sztabów, trzeba bardzo szybko przygotowywać trafne odpowiedzi – mówił Sabat.

Estera Flieger: Karol Nawrocki, jako kandydat PiS w wyborach prezydenckich, nie daje zwycięstwa KO

Największy błąd, jaki może popełnić Koalicja Obywatelska, to zlekceważyć kandydata PiS w wyborach prezydenckich, którym zostanie najpewniej Karol Nawrocki.

W rozmowie poruszano też wątki treści generowanych przez AI w kampaniach. – Rozwój tych narzędzi, opartych o AI sprawia, że łatwo generować treści do internetu nawet bez szerokiego zaplecza. Ten próg wejścia w kampanię został obniżony dzięki technologii – mówił Sabat.

Prowadzący

W redakcji „Rzeczpospolitej” od 2017 r. Specjalizuje się w krajowej polityce, analizuje i opisuje kampanie wyborcze, to co dzieje się w kuluarach Sejmu i Senatu i w rządzie. Zajmuje się też stykiem polityki i nowych technologii oraz sprawami samorządu na łamach dodatku „Życie Regionów” Rzeczpospolitej i nie tylko. Współtwórca – razem z Michałem Szułdrzyńskim – popularnego podcastu „Polityczne Michałki”. Urodzony w Krakowie w 1985 roku, ukończył prawo na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Później był m.in. współzałożycielem serwisu 300POLITYKA, współpracował też z serwisem Serialowa.pl, portalem Gazeta.pl. Prowadził też blog Spinroom.pl o amerykańskiej polityce i technologii. Autor książki „Gamechanger: Za kulisami polityki” (Wydawnictwo Rebis, 2022). Absolwent Georgetown Leadership Seminar.