„Ten sondaż pokazuje, że Ruch Samorządowy Tak! Dla Polski odbiera wyborców przede wszystkim Prawu i Sprawiedliwości oraz Koalicji Obywatelskiej. Ludzie widzą, że ich świat się zmienia właśnie dzięki lokalnym politykom, a nie za sprawą tych z telewizyjnego okienka” – mówi Michał Szułdrzyński w rozmowie z Cezarym Szymankiem.
„Rzeczpospolita” poznała wyniki badania SW Research, przeprowadzonego dla ruchu Tak! Dla Polski z którego wynika, że samorządowcy mogą w wyborach liczyć na dwucyfrowy wynik – gdyby ich lista była liczona osobno.
W badaniu z 24-26 stycznia PiS może liczyć na 22 proc, Koalicja Obywatelska – na 17,4 proc, a ruch samorządowy Tak! Dla Polski – na 10,7 proc.
Na dalszych miejscach są: Polska 2050 Szymona Hołowni – 9,1 proc.; Konfederacja - 9 proc, a Lewica – 7,1 proc. Poniżej progu wyborczego jest za to PSL z wynikiem 2,6 proc. Zwraca uwagę wysoka liczba niezdecydowanych w tym wariancie badania – 19,2 proc.
Z sondażu SW Research wynika także, że aż 65,7% Polaków uważa, że polskie samorządy powinny mieć swoją reprezentację polityczną w parlamencie. A o zbudowaniu takiej reprezentacji – w ramach szerszej listy opozycji – mówią od samego początku samorządowcy z Tak! Dla Polski. Ale też deklarują, że zamierzają wystartować w wyborach, ale na wspólnej liście opozycji.
Ruch Samorządowy Tak! Dla Polski został oficjalnie ogłoszony w grudniu 2021 r. Na spotkaniu w Poznaniu pojawiło się wtedy blisko 300 samorządowców. „Chcemy, aby Polska była tak właśnie pluralistyczna jak pluralistyczny jest polski samorząd. O to będziemy walczyć, chcemy w tej walce rozmawiać ze wszystkimi środowiskami politycznymi i partyjnymi” – mówił w trakcie inauguracji prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
„I oczywiście wszyscy wiemy, że nie wygramy wyborów bez silnych partii parlamentarnych, ale również nie wygramy wyborów, jeżeli nie będziemy silni na poziomie samorządowym” - dodawał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
To był grudzień 2021 r., a powyższy sondaż daje Ruchowi Tak! Dla Polski najwyższy wynik w jego historii.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 24-26 stycznia przez SW Research – Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie 1071 r.
Fot. mat.prasowe, Jakub Czermiński