Stany Zjednoczone ogłaszają wznowienie pomocy wojskowej i wywiadowczej dla Ukrainy, warunkując je 30-dniowym zawieszeniem broni. USA podnoszą także cła na stal i aluminium z Kanady do 50%, co wywołuje niepokój w przemyśle. Tymczasem brazylijski Embraer intensyfikuje swoje działania w Polsce, chcąc uczynić nasz kraj europejskim centrum technologii lotniczych.
USA ponownie wesprą Ukrainę – warunkiem zawieszenie broni
Rozmowy między przedstawicielami USA i Ukrainy w Arabii Saudyjskiej zakończyły się porozumieniem, które przewiduje wznowienie pomocy wojskowej i wywiadowczej dla Kijowa. Ukraina zgodziła się na propozycję Waszyngtonu dotyczącą natychmiastowego 30-dniowego zawieszenia broni, które może zostać przedłużone, jeśli Rosja również zaakceptuje warunki porozumienia. Sekretarz stanu Marco Rubio poinformował, że teraz to Rosja musi zdecydować, czy zgodzi się na ten układ.
Dodatkowo, strony porozumiały się w sprawie umowy dotyczącej minerałów ziem rzadkich, co ma zapewnić Ukrainie stabilność gospodarczą i bezpieczeństwo dostaw strategicznych surowców. Stany Zjednoczone wyraziły gotowość do pomocy Ukrainie w rozwoju sektora wydobywczego, co może pomóc w uniezależnieniu się od importu z Rosji i Chin.
USA podnoszą cła na stal i aluminium z Kanady
Administracja Donalda Trumpa ogłosiła wprowadzenie 50-procentowych ceł na import kanadyjskiej stali i aluminium. To odpowiedź na decyzję rządu prowincji Ontario, który nałożył 25-procentowy podatek na eksport energii elektrycznej do Stanów Zjednoczonych. Nowe taryfy zwiększają napięcia handlowe między obydwoma krajami, a przedsiębiorcy ostrzegają, że może to negatywnie wpłynąć na konkurencyjność amerykańskiego przemysłu.
Według danych Bloomberga, ceny aluminium i stali w USA są już wyższe o odpowiednio 23 i 40 procent w porównaniu do cen na rynku europejskim. Eksperci alarmują, że dalszy wzrost kosztów może zwiększyć inflację i osłabić amerykańską gospodarkę.
Embraer widzi potencjał w Polsce
Brazylijski producent samolotów Embraer rozwija swoją obecność w Polsce. Wizyta kierownictwa firmy w Warszawie miała dwa główne cele – negocjacje z PLL LOT dotyczące zakupu samolotów regionalnych oraz rozmowy z polskim Ministerstwem Obrony w sprawie potencjalnej współpracy w sektorze wojskowym.
LOT wkrótce zdecyduje, czy postawi na samoloty Embraera E2, czy wybierze Airbusa A220. Brazylijczycy kuszą konkurencyjną ofertą cenową i możliwością dostarczenia 84 samolotów, które obsługiwałyby połączenia regionalne. Embraer proponuje również utworzenie w Polsce europejskiego centrum doskonałości, które miałoby się zajmować badaniami i rozwojem, montażem końcowym oraz serwisowaniem samolotów.
Dla MON oferta Embraera może być atrakcyjna, ponieważ obejmuje dostawy samolotów transportowych oraz możliwość zaangażowania polskich firm w ich produkcję. Polska, inwestując w rozwój technologii lotniczych, mogłaby stać się ważnym graczem na europejskim rynku lotniczym.