Jest piątek, 31 stycznia – na codzienny podcast "Rzeczpospolitej" o gospodarce "Twój Biznes" zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś przyglądamy się wpływowi Donalda Trumpa na globalne nastroje biznesowe, nowej inwestycji w energetyce odnawialnej wartej 30 mld zł oraz stagnacji gospodarki europejskiej. Sprawdzimy też, jak Toyota utrzymała pozycję światowego lidera w sprzedaży aut.
Biznes boi się Trumpa
Według raportu Dun&Bradstreet wskaźnik optymizmu przedsiębiorców spadł na wszystkich 32 badanych rynkach, z wyjątkiem Polski. Największe pogorszenie nastrojów odnotowano w Kanadzie (-18%) i Niemczech (-23%). Profesor Jacek Tomkiewicz zwraca uwagę na negatywne skutki zapowiedzi Trumpa o nałożeniu ceł na produkty z Kanady i Meksyku oraz konsekwencje dla gospodarek eksportujących do USA.
30 miliardów na elektrownię wiatrową
PGE i Orsted ogłosiły rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 o mocy 1,5 GW. Inwestycja warta 30 mld zł ma zostać ukończona w 2027 roku. Premier Donald Tusk zapowiada program repoweringu, który zastąpi stare turbiny bardziej efektywnymi.
Europejska gospodarka w stagnacji
Według Eurostatu, wzrost PKB w strefie euro wyniósł zaledwie 0,7% w 2024 roku, a w IV kwartale zatrzymał się na zerowym poziomie. Słaba koniunktura oraz problemy polityczne w Niemczech i Francji dodatkowo pogarszają sytuację. Europejski Bank Centralny obniżył stopy procentowe, ale dalsze decyzje będą podejmowane na bieżąco.
UE rozważa wznowienie importu gazu z Rosji
Jak poinformował Financial Times, Unia Europejska może zaproponować Rosji wznowienie eksportu gazu na rynek wewnętrzny, co miałoby skłonić Moskwę do negocjacji pokojowych z Ukrainą. Za takim rozwiązaniem opowiadają się m.in. politycy z Niemiec i Węgier, którzy chcą w ten sposób złagodzić wysokie ceny energii w Europie.
Toyota światowym liderem w sprzedaży aut
Toyota sprzedała 10,8 mln samochodów w 2024 roku, utrzymując pierwsze miejsce na świecie piąty rok z rzędu. Sprzedaż spadła o 3,7% r/r, a w Chinach o niemal 7%, co wskazuje na wzrastającą konkurencję ze strony lokalnych producentów. Podobne problemy dotykają Volkswagena i Teslę, która zanotowała pierwszy roczny spadek sprzedaży od niemal dekady.