Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii

Jest środa, 15 stycznia – na codzienny podcast „Rzeczpospolitej” o gospodarce „Twój Biznes” zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś porozmawiamy o negocjacjach Polski w sprawie Krajowego Planu Odbudowy, kontrowersjach wokół Cinkciarza, najnowocześniejszych chipach niedostępnych dla Polski oraz europejskich stoczniach zarabiających na rosyjskich tankowcach.

Najważniejsze informacje:

Rząd Donalda Tuska stara się renegocjować warunki Krajowego Planu Odbudowy, by uniknąć pełnego oskładkowania umów cywilnoprawnych, które było jednym z warunków wypłaty kolejnych transz dotacji. Polska chce także zmienić zasady wsparcia dla firm korzystających z technologii chmurowych, aby pomóc mniejszym przedsiębiorstwom. Jeśli negocjacje się nie powiodą, nasz kraj może stracić nawet 2 mld zł dotacji.

Do prokuratury w Poznaniu zgłosiło się już 1200 poszkodowanych klientów kantoru Cinkciarz.pl, zarzucających firmie przetrzymywanie środków pieniężnych. Prezes Marcin Pióro odpiera zarzuty, wskazując na działania KNF, która zaprzecza, by miała związek z problemami firmy.

Administracja Joe Bidena objęła Polskę restrykcjami w dostępie do najnowocześniejszych chipów, pozwalając na zakup jedynie 50 tys. układów Nvidii. Polska została potraktowana na równi z krajami afrykańskimi czy Ameryki Południowej, co może utrudnić rozwój technologii AI w naszym kraju.

Duńskie i francuskie stocznie serwisowały tankowce transportujące rosyjski gaz LNG do krajów UE. Proceder zakończy się w marcu, gdy zacznie obowiązywać zakaz wpływania do unijnych portów tankowców przewożących rosyjski gaz.

Prowadzący

Absolwent Ekonomii o specjalizacji Biznes Międzynarodowy oraz Przedsiębiorstwo w Gospodarce Narodowej na UMCS w Lublinie. Wyróżniony za osiągnięcia naukowe z zakresu ekonomii jako stypendysta Rektora UMCS. Absolwent kierunku Jazz i Muzyka Estradowa na UMCS w Lublinie. Autor „Podcastu Akademickiego“ UMCS. Wokalista jazzowy, reżyser spektakli teatralnych dla dzieci i były aktor Teatru Muzycznego Opery Lubelskiej.