Hejter w szkole jest bezkarny, ukarana zostaje ofiara

Pod koniec września w Lubinie odbył się marsz milczenia przeciwko hejtowi. Wspominano w nim 16-letnią Julię, która odebrała sobie życie. Dziewczyna przez lata była hejtowana przez rówieśników, nikt nie potrafił przerwać tej fali przemocy.

Nasza rozmowa z Dominikiem Kucem z Fundacji GrowSpace (zajmuje się m.in. hejtem w szkole) o Julii i hejcie w szkole w ramach podcastu „Szkoła na nowo” odbyła się dzień przed tym, jak Dolnośląskie Kuratorium Oświaty orzekło, że szkoła w sprawie śmierci uczennicy ma czyste ręce. Nie ma z tym nic wspólnego, bo choć szykanowali uczniowie ich szkoły, robili to po lekcjach. KO powiedziało dokładnie to, co przewidział nasz gość. Skąd wiedział? Z doświadczenia – zawsze tak to wygląda.  

Co roku co najmniej 150 nastolatków i nastolatek dokonuje skutecznych zamachów na życie. Wiele z nich było ofiarami szkolnej przemocy. Dlaczego nikt im nie pomógł? Dlaczego szkoła nie potrafi skutecznie walczyć z hejterami? Dlaczego sprawy zamiatane są pod dywan? I co należy zrobić, czy szkoła stała się bezpieczną przestrzenią dla wszystkich uczniów. 

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Z „Rzeczpospolitą” związana od 2012 r. Jako dziennikarka i redaktorka działu krajowego zajmuje się tematyką społeczną - szczególnie edukacją i sprawami zdrowia. Odpowiada także za akcje społeczne dotyczące ww. dziedzin. Pracę zawodową rozpoczynała w „Gazecie Wyborczej”, w której spędziła cztery lata pisząc o edukacji i rynku pracy. Pracowała także w dzienniku „Polska The Times” (2007-2011) najpierw jako dziennikarka działu krajowego, później ekonomicznego, w którym także pełniła obowiązki kierownika. W latach 2015-2017 była sekretarzem redakcji pisma naukowego „Rynek pracy” wydawanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. W 2010 r. wyróżniona w VIII edycji konkursu im. Władysława Grabskiego organizowanego przez NBP. Odznaczona także przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej medalem „Pro Publico Bono” za działania na rzecz poprawy sytuacji na rynku pracy.