Katarzyna Lubnauer, posłanka Koalicji Obywatelskiej

Byłoby dobrze, gdyby system hybrydowy nauczania był systemem podstawowym - mówiła rozmówczyni Michała Kolanki.

Lubnauer podkreślała, że obecnie "celem jest zorganizowanie takiego powrotu do szkoły, żeby ten był bezpieczny".

Oznacza to, że państwo musi pomóc dyrektorom szkół w organizacji bezpiecznego powrotu do szkoły. My zauważyliśmy, że minister Dariusz Piontkowski jakby wsłuchiwał się w ostatnich dniach w konsultacje, które organizujemy, aby dowiedzieć się, co można jeszcze poprawić - mówiła była szefowa Nowoczesnej.

Niektóre zmiany pan Piontkowski nawet chce przeprowadzić: np. aby była gorąca linia między przedstawicielami szkół a Sanepidem. To co jest najważniejsze według nas to to, aby podstawowy system nauczania był hybrydowy - dodała. Chodzi o system mieszany, w którym część dzieci uczyłaby się stacjonarnie, a część zdalnie - tak aby zmniejszyć liczbę dzieci przebywających jednocześnie w szkole.

Gdyby podstawowym modelem nauczania był system hybrydowy (obecnie MEN podkreśla, że domyślnym sposobem nauczania jest system stacjonarny - dyrektor musi uzyskać zgodę Sanepidu na przejście na system hybrydowy lub w pełni zdalny) to, zdaniem Lubnauer, dyrektorzy szkół w mniejszych ośrodkach, w których liczba uczniów nie jest duża, mogliby decydować się na nauczanie stacjonarne, podczas gdy w dużych miastach, w szkołach liczących ponad 1000 uczniów, nauczanie byłoby hybrydowe.

Część przedmiotów: religia, muzyka, plastyka - mogłaby być realizowana zdalnie - mówiła posłanka.

Lubnauer ubolewała też, że rząd "całą odpowiedzialność" za powrót dzieci do szkół przerzucił na "samorządy i dyrektorów szkół".

- To jest przykra rzecz. Najtrudniejsze zadanie, z którym nie poradziło sobie wiele państw, przerzucono na tych ludzi - podsumowała posłanka. 

Prowadzący

W redakcji „Rzeczpospolitej” od 2017 r. Specjalizuje się w krajowej polityce, analizuje i opisuje kampanie wyborcze, to co dzieje się w kuluarach Sejmu i Senatu i w rządzie. Zajmuje się też stykiem polityki i nowych technologii oraz sprawami samorządu na łamach dodatku „Życie Regionów” Rzeczpospolitej i nie tylko. Współtwórca – razem z Michałem Szułdrzyńskim – popularnego podcastu „Polityczne Michałki”. Urodzony w Krakowie w 1985 roku, ukończył prawo na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Później był m.in. współzałożycielem serwisu 300POLITYKA, współpracował też z serwisem Serialowa.pl, portalem Gazeta.pl. Prowadził też blog Spinroom.pl o amerykańskiej polityce i technologii. Autor książki „Gamechanger: Za kulisami polityki” (Wydawnictwo Rebis, 2022). Absolwent Georgetown Leadership Seminar.